Onderhoud kapitaalgoederen

Wegen

Kerncijfers
Het totale areaal van wegen omvat asfaltwegen, betonwegen, wegen met elementenverharding en halfverharde wegen. Het areaal is qua vierkante meters voortdurend in beweging. Door stadsuitbreiding en inbreiding wordt er nieuwe verharding toegevoegd. Tegelijkertijd streven wij ernaar het aandeel verharding waar mogelijk te verminderen bij de uitvoering van grootonderhoudsprojecten. Dit beleid is gericht op het optimaliseren van de infrastructuur en het bevorderen van duurzame stedelijke ontwikkeling.

Dit alles maakt de kerncijfers nu als volgt:

Verhardingstype

Oppervlak in m²

Elementen

3.271.000

Asfalt

2.129.000

Halfverhard

64.000

Cementbeton

5.700

Onverhard

0

Totaal

5.469.700

Kwaliteitsniveau
Het resultaat van de uitgevoerde weginspecties is in onderstaande tabel opgenomen. In deze tabel wordt de zichtbare beeldkwaliteit beoordeeld en vergeleken met de maximaal toelaatbare percentages zoals vastgesteld door het CROW. In 2024 is een globale visuele weginspectie van het volledige areaal uitgevoerd. De uitvoering van de volgende globale inspectie is gepland voor 2025, waarbij ongeveer de helft van het totale areaal zal worden geïnspecteerd. De resterende helft zal in 2026 worden geïnspecteerd.

Deze systematische aanpak zorgt ervoor dat de kwaliteit van de wegen continu wordt bewaakt en verbeterd, conform de richtlijnen en normen. Door regelmatige inspecties kunnen potentiële problemen tijdig worden geïdentificeerd en aangepakt.

Daarnaast biedt deze aanpak de mogelijkheid om trends en patronen in de wegkwaliteit te analyseren, waardoor gerichte onderhoudsstrategieën kunnen worden ontwikkeld. Dit draagt bij aan een proactief beheer van de infrastructuur, waarbij niet alleen wordt gereageerd op bestaande problemen, maar ook preventieve maatregelen worden genomen om toekomstige problemen te voorkomen.

Voldoende

Matig

Richtlijn overschreden

Resultaat 2023

83%

2%

15%

Resultaat 2024

85%

3%

12%

Kwaliteit in balans bij

81-88%

7-11%

5-8%

Actualiteit beheerplannen
De in 2021 door de raad vastgestelde Wegennota 2021-2025 is nog steeds actueel en vormt de basis voor de vijfjaarlijkse programmering van het wegenonderhoud. Naast een gedetailleerde uitleg over de beheersystematiek, biedt de nota inzicht in de financiële situatie en de belangrijkste trends en ontwikkelingen. De resultaten van de inspecties worden gebruikt voor het opstellen van een uitvoeringsplanning, die vervolgens als input dient voor de nieuwe Wegennota 2026-2031.

Een belangrijk knelpunt dat zich sinds 2021 heeft voorgedaan, is de stijging van de prijzen. De indexering van wegen wordt bijgehouden door het CBS in de GWW-index, welke sneller stijgt dan de index van de gemeentelijke budgetten, waardoor herprioritering noodzakelijk kan zijn, of in het ergste geval, minder onderhoud en projecten kunnen worden uitgevoerd. Echter, door een zorgvuldige planning en scherp budgetbeheer kunnen de meeste geplande projecten nog steeds worden gerealiseerd.

De meerjaren onderhoudsplanning (MOP) wordt doorlopend geactualiseerd. De afwegingen en afstemming van de projecten uit de MOP met andere interne en externe projecten vinden plaats aan de zogenaamde 'Programmeertafel'. Dit gebeurt op basis van alle beschikbare gegevens van de belanghebbende partijen in de stad. De projectenplanning wordt steeds dynamischer, mede door de snel veranderende omstandigheden in de stad, zoals het programma 'Bouwende stad' en de energietransitie, waaronder de aanleg van het warmtenet na nieuwbouw of renovatie.

Wanneer er teveel werkzaamheden tegelijkertijd in een bepaald gebied plaatsvinden, kan de bereikbaarheid van dat gebied in het geding komen. Om die reden worden sommige maatregelen naar achteren of naar voren verplaatst in de tijd. Daarnaast worden zogenaamde meekoppelkansen benut, zodat een straat slechts één keer "open" hoeft. Dit beperkt de maatschappelijke overlast en bespaart kosten.

Door deze integrale aanpak kunnen we niet alleen de kwaliteit en veiligheid van de wegen waarborgen, maar ook bijdragen aan een efficiënter en duurzamer beheer van de stedelijke infrastructuur.

Financiën

Bedragen x € 1.000

Onderhoudslasten wegen

Begroot 2024

Rekening 2024

Groot onderhoud/planmatig

13.906

9.936

Regulier onderhoud

3.602

3.226

Wat zouden we doen in 2024?

  1. Uitvoeren van regulier onderhoud van wegen.
  2. Uitvoeren van grote projecten van de meerjarenonderhoudsplanning (MOP), nader te bepalen, maar bij voorkeur projecten die aansluiten op de rioolvervanging uit 2023.
  3. Starten met voorbereiding van grote projecten die gepland zijn in jaarschijf 2025 en 2026 van de MOP.
  4. Voorbereiden van de Wegennota 2026-2031.

Wat hebben we gedaan in 2024?

  1. Uitvoeren van regulier onderhoud van wegen. Nieuw dit jaar is de aanbesteding van de markeringen door middel van een RAW raamovereenkomst. Vanaf 2025 wordt gewerkt via deze raamovereenkomst.
  2. Uitvoeren van grote projecten van de meerjaren onderhoudsplanning (MOP). Afgerond zijn: Hallincqlaan, Ceramstraat, Snipstraat, Pluvierstraat, Kokmeeuwstraat, Noordendijk, Burg. Jaslaan, Kastanjelaan, J. van Ruisdaelstraat, Tesselschadestraat, Patersweg. Diverse andere projecten lopen nog door tot 2025.
  3. Voorbereiding van grote projecten die gepland zijn in jaarschijf 2025 van de MOP loopt.
  4. Voorbereiding van de Wegennota 2026-2031 is gestart.
Deze pagina is gebouwd op 07/01/2025 11:52:45 met de export van 06/26/2025 08:58:21